Proces decyzyjny określania zakresu działalności i kierunków rozwoju przedsiębiorstwa na podstawie analizy obecnej i przyszłej sytuacji rynkowej.
Strategiczne planowanie marketingowe (SPM)
Proces decyzyjny określania zakresu działalności i kierunków rozwoju przedsiębiorstwa na podstawie analizy obecnej i przyszłej sytuacji rynkowej.
Etapy procesu strategicznego planowania marketingowego
- Określenie misji firmy, wyodrębnienie centrów zysku (np. produktu, linii produktów, obsługiwany rynek, oddział).
- Odpowiada na pytania: po co działamy? jaki jest zakres przedsięwzięć? jakie powinny być kierunki rozwoju? jaką wartość kreujemy dla rynku?
- Przygotowanie analizy sytuacji
- Proces gromadzenia i przetwarzania interpretacji i udostępniania informacji zewnętrznych i wewnętrznych, co pozwala na identyfikację krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych oraz przedstawia możliwości ich rozwiązania.
- Umożliwia: ustalenie pozycji przedsiębiorstwa na rynku, porównanie z konkurentami, określenie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, zasobów, organizacji i oferty marketingowej, rozpoznanie szans i zagrożeń wynikających z sytuacji rynkowej, ocenę warunków dla przyszłych działań marketingowych.
- Opracowanie strategii
- wyznaczenie celów i zadań
- sformułowanie strategii alternatywnych
- wybór najlepszej strategii
- Przygotowanie planów taktycznych
- Określenie konsekwencji finansowych planu marketingowego
- Organizacja, wdrożenie i kontrola realizacji strategii
Strategia marketingowa
Wyznacza podstawowy kierunek działalności przedsiębiorstwa. Odpowiada na pytania kim są klienci firmy, jakie mają potrzeby i w jaki sposób firma może je zaspokoić.
Stosowane techniki
- Analiza SWOT, służąca do badania szans i zagrożeń w otoczeniu firmy oraz siły i słabości tkwiących wewnątrz przedsiębiorstwa;
- Analiza pięciu sił Portera oceniająca siłę przedsiębiorstwa na rynku;
- Macierz BCG – metoda opracowana przez Boston Consulting Group, pozwalająca na ocenę siły produktów na rynku;
- Analiza tzw. kluczowych czynników sukcesu, które są niezbędne do osiągnięcia założonych celów.
Plan marketingowy
Uszczegółowienie strategii w wymiarze krótkookresowym.
Elementy planu marketingowego
- Opis rynku w aspekcie potencjalnych klientów;
- Opis rynku w aspekcie konkurencji;
- Przewidywane zmiany w otoczeniu konkurencyjnym oraz konsumpcyjnym;
- Skrócony opis możliwości produkcyjnych firmy;
- Sprecyzowanie celów i zadań marketingowych;
- Opis produktu
- Planowane ceny
- Kanały dystrybucji
- Metody promocji
- Harmonogram działań wraz z budżetem
- Przewidywane efekty działań marketingowych.
Inne metody pomocne przy budowie planu marketingowego
- Badania ankietowe rynku;
- Analizy rynku z wykorzystaniem dostępnych danych (roczniki statystyczne, artykuły branżowe, internet);
- Prognozowanie trendów;
- Analiza konkurencji (badanie cen, oferty, planów, kondycji finansowej, itd.)
Praca kontrolna z Działalności gospodarczej w branży informatycznej w ramach zajęć prowadzonych przez p.Iwonę Cąbrowską.
Bibliografia
- Strategia marketingowa plan marketingowy,”Info Consulting”, [dostęp: 20 listopada 2014].
- Analiza SWOT, „Wikipedia : wolna encyklopedia”, [dostęp: 20 listopada 2014].
- Analiza strukturalna sektora, „Wikipedia : wolna encyklopedia”, [dostęp: 20 listopada 2014].
Dodaj komentarz