Wizerunek niebieskiego ptaszka jest dziś wszędzie, nie tylko na stronach internetowych, ale na plakatach, wizytówkach. Media zachodnie wspominają nawet, że Amerykanie podają swojego twittera w życiorysie starając się o pracę. W Europie zdominowanej przez Facebooka zastanawiamy się, czy twitter ma sens. W Polsce to medium dodatkowo kojarzone jest z młodą społecznością związaną z telewizją MTV. Młodzież wykorzystuje go jako narzędzie tańsze niż wysyłanie smsów, a do tego trafiające do szerszej publiczności.
Składowe zaistnienia Twittera
Wytłumaczenie fenomenu miniblogów nie jest proste, złożyło się na to kilka istotnych rzeczy i to, że twitterowi udało się je przeskoczyć. Pierwszym wynalazkiem jest telefon komórkowy, który wprowadził modę i możliwość wysyłania krótkich wiadomości tekstowych. Reklamy oferujące pakiety smsowe w pierwszej dekadzie XXI wieku jednoznacznie określają grupę klientów – Młodzież. Stereotyp gimnazjalistki z komórką w kolorowej obudowie, która całymi dniami wysyła przeszło tysiąc wiadomości, a biedni rodzice muszą opłacać straszliwe rachunki. Drugą technologia, a właściwie rozwoj komórki, czyli smartphone umożliwiający zaoszczędzenie pieniędzy. Nie musisz wydawać pieniędzy na smsowanie by kontaktować się ze znajomymi, wystarczy opłacić internet mobilny i zainstalować kilka aplikacji, które najczęściej są darmowe. Kiedy wasi znajomi zdecydują się na te same aplikacje, nie ma przeszkody, żebyście byli w kontakcie. Trzecią pomocą w stworzeniu siły twittera był internet i zasada zwięzłych tekstów. Badania dowodzą, że internauci czytają tylko tytuły i ewentualnie pogrubiony pierwszy akapit artykułów. Potrafisz zwięźle przekazać informację, to wygrywasz z konkurencją. Na tym własnie wyrósł fenomen twittera, który łączy zwięzłą informację, dociera do większej liczby odbiorców i można wysłać ją nie tylko poprzez stronę, ale także sms czy aplikacje na komputerze, tablecie i smartphonie.
Twitter stał się świetnym miejscem do promowania swojej indywidualności i budowania społeczności, nie tylko przez młodzież, ale przez przedsiębiorców sprzedających swoje produkty w tym media. Najświeższe informacje z miejsc zdarzeń nie pojawiają się na portalach informacyjnych, tylko właśnie na twitterze i są uzupełnione relacjami naocznych świadków niezwiązanych z radiem i telewizją.
Mechanizmy Twittera
Serwis wypracował kilka niezbędnych mechanizmów, są nimi:
- # – umieszczony przed słowem określa słowo kluczowe / tag i umożliwia odnaleźć twitta przez innych użytkowników
- @ – umieszczony przed nickiem adresata umożliwia prowadzenie dyskusji, odpowiedzenie na zadane pytanie
- retweet – możliwość umieszczenia czyjegoś tweeta w swoim strumieniu, powtórzenie po kimś
- listy – grupowanie kont użytkowników, tworzenie strumieni informacji z kont np. o podobnej tematyce.
Wagę twittera zauważają nie tylko największe firmy, ale także placówki kulturalne. Biblioteka Kongresu postanowiła archiwizować wpisy użytkowników związane z najważniejszymi wydarzeniami w Stanach Zjednoczonych i nie tylko. Twitter przydaje się także w pozycjonowaniu stron. Googlebot indeksuje w czasie rzeczywistym linki zamieszczone w tweetach.
Powstają setki podobnych inicjatyw, które nie potrafią zgromadzić tak wielu stałych użytkowników. Ciekawostką są strony pomagające w pisaniu miniblogów. Domyślnie długi link uniemożliwia napisanie wartościowego komentarza, który zachęcałby do kliknięcia. Trudność została zażegnana dzięki stroną skracającym linki. Kolejnym etapem może być wprowadzenie znaczków odsyłających.
Twitter – lokalizacja Polska
Polska ignoruje udowodniony potencjał twittera, wiele firm zakłada konto tylko dla zasady, umieszcza mniej niż 10 wiadomości w krótkim czasie i przestaje się tym interesować. Przykro jest nie móc się dowiedzieć co nowego u naszego ulubionego niewielkiego wydawnictwa. Korporacje i media publiczne czują się na miniblogach jak rybki w wodzie, łatwo sprawdzić to wypisując pozytywny komentarz nie zapominając o nazwie firmy.
Dodaj komentarz