Badania nad czytelnictwem w Polsce dostarczają fascynujących danych na temat ewolucji naszych nawyków czytelniczych w kontekście rozwoju nowych mediów. Praca studialna, dostępna na Academia.edu, powstała w ramach badań na uczelni, analizuje zachowania czytelnicze internautów, przyglądając się zmianom w sposobie czytania w erze cyfrowej.
Z wyników badań wynika, że internet nie tylko uzupełnia, ale także wpływa na tradycyjne formy czytania. Interesujący jest fakt, że mimo ogólnego spadku czytelnictwa, liczba internautów sięgających po książki jest znacznie wyższa niż w przypadku osób niekorzystających z internetu. Również w 2006 roku aż 70% internautów deklarowało przeczytanie co najmniej jednej książki, podczas gdy ogólnokrajowy odsetek wyniósł 50%.
Ciekawym aspektem jest także rola internetu jako źródła informacji o książkach. Co piąty internauta sięgał po książki dostępne online, przy czym blogi cieszyły się mniejszą popularnością. Warto podkreślić, że mimo obecności czytelników w sieci, badania sugerują, że poziom czytelnictwa w Polsce wykazuje tendencję spadkową.
Odnosząc się do wyników badań przeprowadzonych przez firmę Gemius, zauważa się, że korzystanie z internetu nie przekreśla zainteresowania tradycyjnymi mediami. Nawet ci internauci, którzy codziennie korzystają z sieci, wciąż sięgają po prasę drukowaną i oglądają telewizję.
Niezwykłym wnioskiem jest także fakt, że książki utrzymują swoją pozycję jako wiarygodne źródło informacji w porównaniu do internetu. Badanie Flashbook wskazuje, że książki dominują pod względem kompleksowości i ogólnej przydatności w pracy lub nauce.
W kontekście przyszłości czytelnictwa warto zaznaczyć, że mimo ewolucji mediów, czytanie wciąż pozostaje istotnym elementem życia społecznego. Autorzy pracy podkreślają, że rozwój nowych form literatury, takich jak powieść hipertekstowa czy literatura internetowa, wpływa na nasze sposoby czytania i komunikacji. W perspektywie przyszłości, może to otworzyć nowe, fascynujące perspektywy dla literatury i czytelnictwa. Całą pracę studialną można znaleźć na portalu Academia.edu pod tym linkiem.
Należy pamiętać, że te badania zostały przeprowadzone na podstawie danych dostępnych do momentu stycznia 2022 roku, więc sytuacja czytelnictwa może się od tego czasu zmienić. Autor pracy podkreśla jednak, że nie chodzi o nośnik czytania, ale o sam fakt czytania, co może być kluczowym elementem w przyszłości literatury.
Dodaj komentarz