Proces decyzyjny określania zakresu działalności i kierunków rozwoju przedsiębiorstwa na podstawie analizy obecnej i przyszłej sytuacji rynkowej.

Strategiczne planowanie marketingowe (SPM)

Proces decyzyjny określania zakresu działalności i kierunków rozwoju przedsiębiorstwa na podstawie analizy obecnej i przyszłej sytuacji rynkowej.

Etapy procesu strategicznego planowania marketingowego

  1. Określenie misji firmy, wyodrębnienie centrów zysku (np. produktu, linii produktów, obsługiwany rynek, oddział).
    • Odpowiada na pytania: po co działamy? jaki jest zakres przedsięwzięć? jakie powinny być kierunki rozwoju? jaką wartość kreujemy dla rynku?
  2. Przygotowanie analizy sytuacji
    • Proces gromadzenia i przetwarzania interpretacji i udostępniania informacji zewnętrznych i wewnętrznych, co pozwala na identyfikację krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych oraz przedstawia możliwości ich rozwiązania.
    • Umożliwia: ustalenie pozycji przedsiębiorstwa na rynku, porównanie z konkurentami, określenie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, zasobów, organizacji i oferty marketingowej, rozpoznanie szans i zagrożeń wynikających z sytuacji rynkowej, ocenę warunków dla przyszłych działań marketingowych.
  3. Opracowanie strategii
    • wyznaczenie celów i zadań
    • sformułowanie strategii alternatywnych
    • wybór najlepszej strategii
  4. Przygotowanie planów taktycznych
  5. Określenie konsekwencji finansowych planu marketingowego
  6. Organizacja, wdrożenie i kontrola realizacji strategii

Strategia marketingowa

Wyznacza podstawowy kierunek działalności przedsiębiorstwa. Odpowiada na pytania kim są klienci firmy, jakie mają potrzeby i w jaki sposób firma może je zaspokoić.

Stosowane techniki

  • Analiza SWOT, służąca do badania szans i zagrożeń w otoczeniu firmy oraz siły i słabości tkwiących wewnątrz przedsiębiorstwa;
  • Analiza pięciu sił Portera oceniająca siłę przedsiębiorstwa na rynku;
  • Macierz BCG – metoda opracowana przez Boston Consulting Group, pozwalająca na ocenę siły produktów na rynku;
  • Analiza tzw. kluczowych czynników sukcesu, które są niezbędne do osiągnięcia założonych celów.

Plan marketingowy

Uszczegółowienie strategii w wymiarze krótkookresowym.

Elementy planu marketingowego

  • Opis rynku w aspekcie potencjalnych klientów;
  • Opis rynku w aspekcie konkurencji;
  • Przewidywane zmiany w otoczeniu konkurencyjnym oraz konsumpcyjnym;
  • Skrócony opis możliwości produkcyjnych firmy;
  • Sprecyzowanie celów i zadań marketingowych;
  • Opis produktu
  • Planowane ceny
  • Kanały dystrybucji
  • Metody promocji
  • Harmonogram działań wraz z budżetem
  • Przewidywane efekty działań marketingowych.

Inne metody pomocne przy budowie planu marketingowego

  • Badania ankietowe rynku;
  • Analizy rynku z wykorzystaniem dostępnych danych (roczniki statystyczne, artykuły branżowe, internet);
  • Prognozowanie trendów;
  • Analiza konkurencji (badanie cen, oferty, planów, kondycji finansowej, itd.)

Praca kontrolna z Działalności gospodarczej w branży informatycznej w ramach zajęć prowadzonych przez p.Iwonę Cąbrowską.


Bibliografia

  1. Strategia marketingowa plan marketingowy,”Info Consulting”, [dostęp: 20 listopada 2014].
  2. Analiza SWOT, „Wikipedia : wolna encyklopedia”, [dostęp: 20 listopada 2014].
  3. Analiza strukturalna sektora, „Wikipedia : wolna encyklopedia”, [dostęp: 20 listopada 2014].

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.